Vakantie in Mallorca en Menorca

Van 3 t/m 14 oktober zijn mijn vriend en ik op vakantie gegaan naar zowel Mallorca als Menorca. Wát een paradijs. We keken onze ogen uit bij de prachtige witte stranden en het helderblauwe water. Een soort bounty-eiland, maar dan met dennenbomen. Ook de verschillende steden in zowel Mallorca als Menorca zijn een bezoek waard. We zijn van 3 t/m 8 oktober aan de oostkust van Mallorca geweest, daarna ging de vakantie van 8 t/m 12 oktober naar Menorca en daarna zijn we van 12 t/m 14 oktober in Palma de Mallorca geweest, voordat we teruggingen naar huis. In dit artikel lees je alles over onze reis. Waar we zijn geweest, welke hotels we hebben geboekt en hoe de reis met de ferry was.

Op vakantie met de ferry naar Mallorca

Tussen Valencia en Palma de Mallorca kun je met de ferry heen en weer reizen. Hartstikke handig, want op deze manier konden we onze auto meenemen en hoefden we geen vervoersmiddel te huren. De reis met de ferry duurt ruim 7 uur. Via de website clickferry vulden we al onze gegevens in voor een heen- en terugreis op traject Valencia – Palma de Mallorca. Vervolgens kies je de maatschappij, prijs en tijd. Ook kun je kiezen voor een kamer op de boot, of gewoon normale stoelen.

We kozen voor een ferry van Trasmed, die vertrok om 23 uur vanuit de haven van Valencia. De aankomst in Palma stond gepland om 06 uur in de ochtend. We boekten geen kamer en ´sliepen´ dus op bankjes in een zaal, samen met andere mensen. Verre van ideaal, maar wel de goedkoopste optie. Als tegenhanger boekten we de incheckdatum van het hotel een dag van te voren, zodat we in de ochtend direct konden inchecken.

Hotels boeken in Mallorca

De voorpret van je reis begint altijd bij het kiezen van het hotel. Voor onze vakantie in Mallorca en Menorca besloten we 3 verschillende hotels te boeken. De eerste in Mallorca in de buurt van de mooiste stranden, de tweede op Menorca en de derde in Palma de Mallorca, vlak voor de terugreis naar Valencia. Het leek ons ook handig een kamer te boeken met een kitchenette en zo kosten te besparen.

Ons eerste hotel werd uiteindelijk Ferrera Beach hotel. Deze ligt in Cala Ferrera, vlak naast Cala D´or. Het hotel bestaat uit verschillende gebouwen met kleine appartementjes met alles erop en eraan. Ook kun je er gebruik maken van 2 grote zwembaden en een restaurant. Het uitzicht vanuit zowel de receptie, het zwembad en de appartementen is prachtig. De medewerkers van de receptie zijn ontzettend aardig en behulpzaam. Dit hotel is dus een echte aanrader voor je vakantie in Mallorca. Hier vind je beschikbaarheid en prijzen.
Het dorpje Cala d’Or is net zo mooi als toeristisch. Als je daar doorheen kunt kijken is het de ideale plek om te genieten van bounty-eiland stranden, natuurparken en gezellige stadjes in het binnenland.

De stranden van de oostkust van Mallorca

Het liefst hadden we alle stranden bezocht, maar daar was geen tijd voor. Dit zijn de stranden die we hebben bezocht.

Cala Mondragó en S´Amarador

Onze favoriet was Cala Mondragó en S`Amarador. Twee bij elkaar gelegen cala´s op ongeveer 15 minuten rijden van Cala d´Or. Je kunt je auto op een betaalde parkeerplaats achterlaten en loopt dan in ongeveer 10 minuten naar het strand. Tussen Cala Mondragó en S`Amarador loopt een pad waarmee je van het ene naar het andere strand kunt lopen. Het is een adembenemende plek. Het helder blauwe water tussen de rotsen en dennenbomen is spectaculair. Er zijn kleine restaurantjes waar je iets te eten kunt halen. Een bezoek aan dit strand is een echte must tijdens je vakantie in Mallorca.

Es Trenc

Bij het dorpje en natuurpark Ses Covetes liggen twee maagdelijke stranden. Ze zijn onderdeel van een beschermd natuurgebied en je vindt hier dus geen strandtentjes en zelfs geen prullenbakken. Het lange strand is een geweldige plek om de zonsondergang te bekijken. Het witte zand en het prachtige heldere water maken het helemaal af.

Playa des Dolç

Bij Colonia de Sant Jordi ligt Playa des Dolç. Je kunt hier kiezen om op het eerste strand te blijven waar je waterfietsen kunt huren, maar je kunt ook het pad volgen naar een rustiger strand met in het midden een strandtentje. Ik val in herhaling, maar ook hier is het een paradijs met wit zand en fantastisch helder water. Toen we op dit strand waren, betrok na een paar uur de lucht en zagen we een windhoos in zee.

De steden die we hebben bezocht in Mallorca

Naast stranden, hebben we verschillende dorpen en steden gezien. Zo zijn we in Manacor geweest waar je de mooie kathedraal kunt bekijken. Daarnaast mag een bezoek aan de Coves de Drach niet ontbreken. Deze grotten zijn behoorlijk toeristisch, maar het is een leuke activiteit wanneer het minder lekker weer is. De grotten staan voor een deel onder water en aan het eind van het bezoek kun je luisteren naar een klassiek concert en word je met een bootje naar de uitgang gevaren.

In het dorpje Campos zijn er hele goede bakkers te vinden en kun je het typische gebakje ensaimada proeven. Ook Santanyi en Felanitx zijn de moeite waard om eens te gaan kijken.
Voordat we onze reis verder voortzetten, hebben we de stad Alcudia bezocht in het noorden van Mallorca. Hier vind je een oude stadsmuur die je kunt beklimmen en een prachtig centrum met veel bougainville en mooie straatjes.

Op naar Menorca

Je kunt met de ferry gemakkelijk van Mallorca naar Menorca. Deze neem je vanuit de haven van Alcudia naar bijvoorbeeld Ciutadella in Menorca. De auto kan mee en het duurt maar anderhalf a twee uur. Tijdens de heenweg was de zee behoorlijk ruig en de boot schommelde flink. Gelukkig kwamen we aan vlak voordat we echt misselijk werden. Menorca is aanzienlijk kleiner dan Mallorca. In 3 kwartier ben je van de ene naar de andere kant van het eiland. Het landschap vond ik bijzonder. Veel groene vlaktes en stenen muurtjes. Prachtig!

Hotel in Menorca

Tijdens de vakantie in Menorca en de keuze voor het hotel hebben we gelet op stranden. We kozen uiteindelijk voor Son Bou in het midden van de zuidkust Menorca. Weer een toeristisch dorp, maar vlak aan een prachtig strand en in de directe omgeving van veel cala´s. We hebben vier nachten in HG Jardin de Menorca geslapen. Hetzelfde hotelidee als in Mallorca, maar dan net nog wat mooier. Het complex bestaat uit meerdere statige gebouwen om drie grote zwembaden heen. De appartementen met kitchenette waren drie keer groter dan het appartement in het hotel in Mallorca. We hadden veel geluk, want vanaf het grote balkon hadden we uitzicht op de tuin, op het strand én op de ondergaande zon. Ook dit hotel is dus een echte aanrader! Hier bekijk je beschikbaarheid.

De stranden

Op onze eerste dag in Menorca wilden we graag fietsen huren en het Camí de Cavalls een stukje fietsen. Dit is een pad van 185 km dat langs de hele kust van Menorca loopt. Het bestaat al sinds de 14e eeuw en werd oorspronkelijk gebruikt als connectie tussen verschillende verdedigingstorens.

Toen we eenmaal een fietsverhuur hadden gevonden, werd ons afgeraden te gaan fietsen. Het had een paar dagen flink geregend en veel paden stonden onder water. Niks aan de hand, dan maar het strand van Son Bou van begin tot eind aflopen en af en toe het water in gaan. Aan het eind van het strand konden we 5 kilometer via het Camí de Cavalls terug naar het hotel lopen.

Het strand van Son Bou is schitterend. Het water wat we hier zagen, was het helderst dat we in heel onze vakantie in Mallorca en Menorca hebben gezien. Het strand is ongeveer 2.5 kilometer lang en met zwem- en zonpauzes hebben we het hele stuk gelopen. Aan het eind kwamen we bij het looppad, wat er ook weer zo mooi uitzag. Grote groene velden met grazende koeien en paarden. Het Camí de Cavalls was zeker de moeite waard, ook al stond een deel inderdaad onder water. Op blote voeten verder lopen werd dat!

Een ander strand wat we hebben bezocht was Cala Mitjana en het naastgelegen Cala Mitjaneta. De auto parkeer je op een afstand van 20 minuten lopen. Het wandelpad er naartoe gaat dwars door een bos en je komt er op een prachtig strandje terecht. Het was er wel behoorlijk druk voor de tijd van het jaar. Je kunt van de ene naar de andere cala zwemmen en onderweg kwamen we een grote school visjes tegen. Cala Mitjaneta kun je ook bereiken via een hooggelegen looppad. Dit is een heel klein strandje en via een trap in de rots kun je naar het water. Een waar paradijs.

Ciutadella en Mahon

Tijdens onze vakantie in Menorca hebben we twee steden bezocht, Ciutadella aan de westkust en Mahon aan de oostkust. Beide steden zijn vrij klein en te voet kun je in een paar uur het hele centrum bekijken. Beide steden waren een paar eeuwen geleden bezet door de Engelsen, en dat kun je in de Engelse architectuur van de gebouwen nog steeds terugzien. Ciutadella staat bekend om de kathedraal en de mooie herenhuizen waarvan een aantal van binnen te zien zijn. Ook is er een haven met allerlei leuke restaurantjes. Tip: eet bij pasteleria Diamante een ensaimada of een ander gebakje, erg lekker!
Mahon, aan de andere kant van Menorca, ligt op een heuvel die via trappen of een lift te beklimmen is. Ook hier kun je rekenen op een gezellig centrum met mooie (Engelse) architectuur. Je kunt hier forten bezoeken of het museum van Menorca.

Archeologie

Ik ben fan van archeologie. Iets anders waar Menorca bekend om staat. Er zijn in totaal 1500 prehistorische opgravingen te vinden op het eiland. Daar moesten we er een aantal van zien natuurlijk. Het gaat vooral om prehistorische dorpen en andere bouwwerken. Hierin kun je onder andere de Talayot vinden, een soort ronde stenen uitkijktoren. Ook kun je er Taula’s zien, een grote platte steen die rechtop staat en waar een andere grote steen op ligt. In een cirkel hier omheen staan andere grote stenen. Een soort Stonehenge! De eerste stop was bij Torralba En Salort. Hier staat de grootste Taula van het eiland, 4 meter hoog! Het is een indrukwekkende plek tussen al het mooie groen. Een andere plek die we hebben bezocht is Poblado de Dalt, een van de best bewaarde prehistorische dorpen.

Palma de Mallorca

Na een paar dagen Menorca is het tijd om de ferry terug te nemen naar het laatste deel van de vakantie in Mallorca. Er staan nog 2 nachten in Palma de Mallorca op het programma voordat we terug gaan naar Valencia. We sliepen in hotel Catalonia Mallorica, een prima plek vlak naast de haven van de stad. Vanuit het hotel ben je met de auto binnen 5 minuten in het centrum. De kamer heeft geen kitchenette, maar hoe dan ook was dit hotel het best betaalbaar. Het uitzicht vanaf het balkon van onze kamer was indrukwekkend!

Kathedraal en koninklijk paleis

Er waren een aantal dingen die we wilden doen in de hoofdstad van Mallorca. De beroemdste bezienswaardigheden zijn de kathedraal en het koninklijk paleis dat er vlak naast ligt. Online heb ik kaartjes gekocht, zodat we niet in de rij hoefden te staan. In het paleis ben je een uurtje zoet. Je ziet onder andere de oude vertrekken, het terras, de kerk en het kantoor van de koning van Spanje.
Voor de kathedraal kochten we een combiticket waarmee we zowel de kathedraal van binnen konden zien, als het terras en het uitzicht over de haven. In totaal was dit entree 20 euro per persoon, maar zeker de moeite waard. De kathedraal is van binnen erg mooi. De grote glas in lood ramen en de rozenvensters zorgen voor een regenboog aan kleuren in de kerk. Het altaar is voor een deel ontworpen door Gaudí. Om het terras op te gaan moet je ongeveer 200 traptreden omhoog. Het uitzicht over Palma en de haven is adembenemend en je staat vlak naast het enorme roosvenster.

Stranden in de buurt van Palma

Omdat we nog even wilden genieten van de prachtige stranden, zijn we in de middag op zoek gegaan naar mooie cala’s. Onze eerste poging was Cala Mayor, maar die mislukte. Het strand zat bomvol Engelsen en was verre van mooi. Op naar de volgende dus. We namen een kijkje bij Playa d’Illetes, een heel mooi strand met helder water en gezellige strandtentjes. Er was alleen één nadeel, de kwallenvlag hangt uit en het water zat inderdaad vol kleine kwalletjes. Even verderop ligt Cala Comtesa waar we wel mensen zagen zwemmen. Het was er ook behoorlijk vol, maar we propten onze handdoek tussen de rest en namen een duik. Het water is onwijs helder en dat ik uiteindelijk toch geprikt ben door een kwal maakt dat ik het bezoek aan dit strand in ieder geval niet meer vergeet.

Eten in Palma

Ondanks dat we op vakantie gingen met een beperkt budget zijn we in Palma de Mallorca flink uit eten gegaan om de vakantie te vieren. Ook moesten we bij de bekendste bakker van Palma een ensaimada proeven. In de avond hebben we gegeten bij Ombu, vlak naast het paleis. Hier kun je allerlei tapas en cocktails bestellen in een modern jasje. Een aanrader!

Er is één groot voordeel van wonen in Spanje en op vakantie gaan in hetzelfde land. Wanneer je terug moet naar huis, lijkt het nog steeds alsof je op vakantie bent! Alleen is het mooie Valencia gewoon je woonplaats. Hier lees je over wat de voordelen zijn van wonen in Valencia.